Logo yachtinglog.com

Video: Het Talathmane Circuit

Video: Thermal Circuits Introduction 2024, Maart
Anonim

Kodagu (ook wel Coorg genoemd) stond al lang op mijn verlanglijstje en het heeft zeker mijn dromen waargemaakt. Ongeveer 1.220 m boven de zeespiegel is dit een mist bedekt heuvellandschap dat zich uitstrekt langs de toppen en hellingen van de West-Ghats en wordt doorkruist door een netwerk van rivieren. Het grootste deel hiervan is ongerept land en bijna 60 procent van het district is nog steeds bedekt met regenwouden. De wijk laat een mengeling van indrukken achter met zijn oneindige plantages, de geluiden en geuren van het bos en de betoverende beken die je ooit zo vaak tegenkomt. We brachten een gedenkwaardige middag door in de wateren van Kotte Abbi. Nadat we het vuil van de ochtendwandeling hadden weggewassen, had iemand een briljant idee, dat unaniem werd goedgekeurd: de lunch zou in het water worden gegeten.

We vonden onszelf een ondiepe rots en trokken de lunchtassen uit, diep in het water zitten. Het heerlijke puliogare (Tamarind rijst) zorgden voor een perfecte maaltijd. Een andere bron van plezier waren de campings. Gekozen voor nabijheid van beken die in overvloed in het district zijn, elk was groen en grondig charmant. Een bepaalde kreek was naar verluidt een favoriet bij een kudde olifanten en we werden gewaarschuwd om niet uit onze tenten te komen als we ze 's nachts hoorden. Maar de natuur greep in en we werden gevangen in een woedende, spectaculaire storm die dreigde onze tenten weg te blazen. Onnodig te zeggen dat de olifanten ons niet verplichtten om te verschijnen.

Coorg (Foto door Philip Larson)

Aan de andere kant waren er veel bloedzuigers. Deze vochtige wezens waren talrijk, snel en volhardend; ze lijken ook verbazingwekkende penetratiekrachten te hebben, kronkelend door schoenen en stof met slijmerig gemak. Snuiftabak of gewoon zout weert de wezens af, maar we waren niet voorbereid. Voor elke bloedstollende rek, zou de balg omhoog gaan van de koplopers en zouden we snel beginnen te bewegen, scherp in de gaten houden. Als we eenmaal in het zonlicht waren, haalden we schoenen en sokken uit elkaar om te controleren tussen onze tenen door degenen die nog niet waren opgemerkt.

De Youth Hostel Association of India (YHAI) organiseert deze trek, in samenwerking met lokale exploitanten V-TRAK, eenmaal per jaar. Het is een vrij gemakkelijke: ze leveren gidsen, de tenten, organiseren de campings en het eten. Het enige wat je hoeft te doen is je rugzakken pakken en sjokken. Als u ervoor kiest om dit alleen te doen, is het toch raadzaam om te coördineren met lokale operatoren om uw exacte route uit te zetten en machtigingen te organiseren met plantage-eigenaren voor het gebruik van campings. Neem contact op met VTRAK Friends Tours and Travels, College Road, Madikeri, Tel: + 91-8272- 229102/229974

DAG EEN

TALATHMANE-DEVASTUR

AFSTAND 15 KM TIJD 7-8 UREN

NIVEAU GEMATIGD

Het V-Trak-basiskamp op Talathmane ligt op 500 meter van het knooppunt Bhagamandala. De dag begint vroeg en er is een geroezemoes in de lucht. De hutten waarin we de nacht hebben doorgebracht zijn charmant. Iedereen houdt zich bezig met het inpakken van de lunch en het vullen van flessen. Yashwant, een man met een brede grijns, is onze gids voor de eerste drie dagen. Hij kent het land als de spreekwoordelijke rug van zijn hand. Onze groep bestaat uit een bonte menigte van bijna 15 mensen: een paar ervaren trekkers en een flink aantal firsttimers. We beginnen iets na 8.30 uur en lopen het eerste stuk door plantages.

Coorg is het ideale kruidenland en je zult ook veel peper- en kardemomplantages en wereldberoemde koffieplantages passeren. Rijd de snelweg SH88 op en volg deze ongeveer een halve kilometer voordat u wegglijdt naar een voetpad. We winden onze weg naar het noorden Abbi Falls vandaag. De watervallen liggen ongeveer 4-5 km van Talathmane in het midden van een particulier landgoed. Het kost ons 3 uur en een flinke dosis energie om tegen lunchtijd de watervallen te bereiken. Maar ik ben teleurgesteld, want de plek, met een gestage stroom toeristen, blijkt niet de meest rustgevende plaatsen te zijn.

Dit is waar de Madikeri of Muttaramutta-stream valt natuurlijk van een 21m hoge afgrond. Het water stroomt van tussen enorme rotsblokken naar een rotsachtige, weelderige vallei. De plek is een favoriet bij de lokale bevolking, toeristen en filmploegen. De wateren hier zijn echter diep en gevaarlijk en het is gevaarlijk om niet onder de waterval te zitten voor een spontane onderdompeling. De cataract is oorverdovend en er is een overvloed aan natuurlijke flora. De Britten noemden de vlek Jessie Falls ter nagedachtenis van de dochter van Madikeri's eerste kapelaan, maar de naam 'Abbi' (Kodava voor waterval) heeft de overhand gehad.

Abbi (Abbey) Falls (Foto door Nmadhubala)

Het volgende been is echter gewoonweg glorieus. Nu gaan we naar het noordoosten en steken een smal houten blok over een stroompje en gaan de bossen in. Lange statige bomen flankeren ons spoor. Ik hoor vogels roepen, maar het gebladerte is te dik om te zien. We zijn nog niet in de regenwouden gestapt, maar de bossen zijn toch dik. Elk half uur of zo, zijn we verheugd om een andere stream tegen te komen. Het pad loopt langs één kant en dunner in een smal beekje, zachtjes gorgelend omdat het ons een beetje gezelschap houdt. Het pad wordt dan breder tot een modderpad, wat het begin van een plantage markeert.

Het is bijna vijf uur 's avonds voordat we de camping betreden Devastur. Het bevindt zich naast een stroompje, waar iedereen in springt.Het stromende water helpt veel om protesterende spieren te kalmeren. Na het avondeten, inclusief jackfruit-curry, een specialiteit in deze delen, krijgt Yashwant een brullend kampvuur dat ons behandelt en badam-melk verwarmt. De vlammen zijn hypnotiserend, maar tot zijn teleurstelling sloffen we twee nachten en een half uur weg in onze tenten.

DAG TWEE

DEVASTUR-MUKKODLU

AFSTAND 14 KM TIJD 6 UUR

NIVEAU GEMAKKELIJK GEMIDDELD

Slaap heeft zijn magie gedaan: ik ben er klaar voor om te gaan. De eerste uitdaging van de dag is om de beek over te steken waar we in baden. Ik doorweekte hem blootsvoets, de broek rolde tot middenin. Eenmaal opgestart, vertrok ik en kwam ik bij een boeiende logbrug, hoog in een turbulente stroom. Het is zo Indiana Jonesish dat het een tijdje duurt om over te steken: iedereen wil een sensatie van het uitzicht vanaf daar en om gefotografeerd te worden. Het pad daalt vervolgens af naar het zuiden en draait naar het oosten langs een goed gemarkeerd voetpad. De bossen zijn verstild en mooi. De stroom van Devastur klotst op en we klimmen omhoog.

Hanging Bridge (Foto door sreejith Kenoth)

De routes zijn soms zo smal dat je je aan de bemoste muren moet vastklampen terwijl je ze doorkruist. Er is mij verteld dat wilde olifanten dit gebied frequent bezoeken, waardoor ik gretig verlang naar een ontmoeting met hen. Dat is echter niet zo, want we zijn na 2 uur op een asfaltweg beland. Deze weg verbindt Makkandur naar Mukkodlu en we lopen er ongeveer 4 km mee. De hitte die uit de teer oprijst is ongemakkelijk en men moet stoppen bij de vele gastvrije gehuchten voor water. Na 11/2 uur verlaten we de weg en slaan rechtsaf een pad in. Een uur lang oostwaarts, leidt het pad je naar een heerlijkste watergat Kotte Abbi. De wateren van de Hattihole-stroom zijn helder en diep genoeg om rauwe en spetterende duiken mogelijk te maken. Het volgende deel door de bossen gaat snel. Dan het pad naar de camping bij Mukkodlu. Dit is echt een prachtige plek. Een stroom is in volle stroom en de rijstvelden zijn pokdalig met voetafdrukken van olifanten. De schemering valt prachtig en de opgaande bossen rondom ons zijn verlicht met dansende vuurvliegjes.

DAG DRIE

MUKKODLU-KALOOR VIA MANDALPATTI

AFSTAND 13 KM TIJD 61/2 UUR

NIVEAU GEMATIGD

Vandaag loopt de wandeling naar het westen en krijg ik mijn eerste kennismaking met de echte shola-bossen. Ze zijn echt mooi: dikke luifels laten alleen dunne strengen zonlicht binnen. De krekels zingen met verzamelkracht terwijl we over een dik tapijt van brede bladeren stappen. We maken echter ook kennis met de gevreesde bloedzuigers. Het pad door de bossen is geen permanent parcours en hoewel we niet door struiken hacken, komen we vooral voort uit Yashwants gevoel voor richting. De rust in het bos moet ongeveer anderhalf uur duren, minder als je de bloedzuigers probeert te vertragen, meer als je stopt om het probleem aan te pakken.

Het volgende been is bloedzuigervrij maar steil. Ik klim om Mandalpatti Road overzien en een prachtig uitzicht op de heuvels. Onder hen is Pushpagiri, de op een na hoogste berg in Kodagu (1.725 m) en Kottebetta, de op twee na hoogste (1.650 m). Als we van richting veranderen om naar het zuiden te keren, is er een groot verschil in landschap: bossen maken plaats voor glooiende heuvels, droge struiken en rotsen. We steken een paar heuvels over als donkere wolken samenkomen. De heuvels zien er adembenemend uit in het paarse licht. We stoppen voor een snelle lunch onder de bomen en sjokken door onder een lichte motregen.

Pushpagiri Trek (Foto door wikitravel)

De 2-uur durende afdaling naar Kallur is precair. Puin en modder komen los onder mijn voeten en ik pak wanhopig alles in zicht. Eenmaal in de koffie- en kardemomplantages is de camping nog steeds bijna een uur lopen. We komen dan een klein stukje vanille tegen net voordat we aankomen bij Mr Prasanna's Farmhouse (Mob: + 91-98450-04668; Tarief: Rs 3.000, met ontbijt). Het heeft 5 kamers en een hal en biedt plaats aan maximaal 15 personen. Grotere groepen kunnen tenten in de buurt van de rivier plaatsen.

DAG VIER

Kaloor-VANACHALU

AFSTAND 14 KM TIJD 7 UUR

NIVEAU MODERATE-TOCH

Onze nieuwe gids Vijay Kumar zal ons naar leiden Ajjimotte vandaag. Ik tik op insectenwerend middel en strooi zout royaal over mijn schoenen. Een uur noord-noordwest, verzamelen we ons bij de monding van dichte shola-bossen, haal diep adem en betreed het territorium van de bloedzuiger. We behandelen wat normaal ons 45 minuten in ongeveer 20 minuten kostte, en snelden naar het zonlicht. Volgende doelpunt: Ajjimotte (1.048m). De helling is steil en het duurt ongeveer 1 uur en 20 minuten om de top te bereiken, maar de uitzichten zijn het waard. De piek kijkt uit op verschillende kleinere mistgekuste bergtoppen en de weelderige groene plantage bedekte valleien.

De afdaling is natuurlijk lastig en langzaam, en het kost ons bijna 45 minuten om de voet van de heuvel te bereiken en naar het zuiden te gaan. De lunchstop is kort en in feite is het niet ver van de Madikeri-Subramanya weg. We gaan ongeveer een uur verder naar het zuiden, langs droge heuvels die worden afgewisseld door vochtige bossen. Daarna keren we weer noord-noord-west om de prachtige thee en kardemom te bereiken Vanachalu Plantations. De camping is heerlijk, compleet met een eigen waterval die prachtig privé is gemaakt door een scherm van gebladerte. Als alternatief kunt u ook verblijven in Ramesh's aan de andere kant van de theeplantage, in de buurt van de school.

DAG VIJF

VANACHALU-TALATHMANE VIA NISHANEMOTTE

AFSTAND 15 KM TIJD 7 UUR

NIVEAU GEMATIGD

Spice Plantation (Foto door Philip Larson)

Het pad van Vanachalu loopt naar het zuidoosten en is zowel modderig als steil. De regen heeft warmte en vocht achtergelaten. We verlaten het pad na ongeveer 15 minuten en slaan rechtsaf om de heuvels te beklimmen. Bijna een half uur later lopen we zuidwaarts langs de ruggen van de West-Ghats. Gedurende bijna 1 uur en 20 minuten is het parcours meestal vlak en zeer aangenaam.De steile klim naar Nishanemotte (1.337m) compenseert echter elk eerder gebrek aan beweging, niet dat we klagen. Het uitzicht op de valleien en de plantages is prachtig, maar de afdaling naar de oostkant, die maar 15 minuten duurt, is echt verraderlijk als Vijay Kumar een stravend tempo aflegt.

Vervolgens, nog steeds naar het zuiden, is een traject van 3 uur door een echte vallei van kruiden die echt opmerkelijk is. De modderweg loopt door bijna elke soort specerij- en fruitplantage die in de wijk te vinden is - we vinden kardemom, peper, koffieplanten van zowel arabica- als robusta-variëteiten, sinaasappeltuinen, cashew-planten, gembervelden en moestuinen; een Kodagu-microkosmos, als je wilt. Onze route komt weer bij SH88 bij Katakeri en we keren terug naar het basiskamp in Talathmane. Kampeer voor de nacht en ga de volgende ochtend na het ontbijt naar huis.

Van Sheetal Vyas

Over de auteur: Sheetal is een freelance journalist / schrijver / editor in Hyderabad. Haar eerdere werk omvatte televisie, documentaires, publicaties en journalistiek. Ze is een enthousiaste reiziger, vogelaar en avonturensportliefhebber en heeft grote plannen voor een roman of een script, wat het eerst komt.