Logo yachtinglog.com

Bannerghatta National Park-Locking Eyes met katten

Ada Peters | Editor | E-mail

Video: Bannerghatta National Park-Locking Eyes met katten

Video: Lion attacks a man in Hyderabad | Nehru zoo park | Hyderabad zoo park 2024, April
Anonim

Het is een gezicht om de pols te versnellen; bezoekers sensatie bieden die niet gewend zijn aan het gedrag van wilde dieren; om zelfs de sceptische toerist te verbazen over safari's die maar al te vaak op een bezoek aan de dierentuin lijken. Een paar leeuwen, een mannelijk mannetje met een koninklijke man en zijn waardige vriend, gambol naast een waterbron. In het begin maakt de leeuw zich zorgen over een plastic fles achtergelaten door een zorgeloze bezoeker. Zelfs als ik begin te tobben dat hij het plastic opneemt, verliest hij er interesse in en begint hij aan de staart van zijn partner te trekken. Ze neemt het een tijdje over en snauwt een waarschuwing. Ze belanden in een halfslachtig geruzie, nep-worstelend en grommend een klein beetje. We kijken een tijdje toe en rijden met tegenzin verder. Ik vraag me af of de leeuwen ons zelfs geen blik hebben bespaard, hoewel ons busje op slechts een paar meter afstand van hen geparkeerd stond.

Ik ben in het Bannerghatta National Park, het favoriete uitje van Bengaluru. Ik heb me aangemeld voor een JLR-nachtverblijfpakket, dat alle safari's en maaltijden omvat. Eerder die dag had ik ingecheckt in het JLR-kamp; 1 en 1/2 km in het park, langs vijvers gevuld met bloeiende roze lotussen, enorme mierenhopen zwarte rotsblokken van alle soorten en een overklimmend baldakijn van bamboe. Als je het kamp nadert, stoppen gezien herten en sambar om nieuwsgierige blikken te werpen.

Herten in het Nationaal Park (Foto door Natesh Ramasamy)

Als ik in mijn tent ben, hoor ik het luide gebabbel van vogels en kijk ik ze uit. En ik vind ze in alle tinten … groen gevleugeld, bruinkeelachtig, slank zwart, fel geel en blauw … hopend op groene takken en flitsen van boom tot boom - elk toevoegend zijn eigen melige tint aan het vogelkoor. Om 15.00 uur vertrok ik met enkele andere gasten naar de Grand Safari in het safaribusje. De Grand Safari omvat de Lion Safari, de Tiger Safari en de Bear Safari. We doen eerst de beren Safari. Het park heeft 95 beren, waarvan we er een paar zien. Sommigen zijn snel in slaap tegen rotsen opgekropen, anderen neuzen rond de bomen, weer anderen scheppen modder. Een kleine knaap is zo gealarmeerd door het geluid van onze bus dat hij achter een gebouw struikelt en zijn hoofd naar buiten steekt om te kijken of we zijn vertrokken. Sommige van deze beren zijn dieren die uit circussen zijn gerehabiliteerd. De Tiger Safari is het volgende hoogtepunt. In de tijgerzone hebben we een goedgevoede kat die dichtbij het busje komt en ons opsnuift. Zijn aandacht verdwijnt snel, echter, als een andere tijger hier de draadomheining nadert en hij vertrekt om zijn gebied te bewaken met een dreigend gebulder. Om toe te voegen aan het geluid en de woede, komt een witte tijger aan de andere kant en brult luidruchtig. Ik kan me voorstellen dat deze brullen weergalmen in een open jungle; een geweldig geluid dat alleen als opwindend kan worden omschreven.

Bannerghatta Safari (Foto door Eirik Refsdal)

Het is echter niet onze dag om olifanten te spotten. We vinden er niet één, in het bereik of ergens anders. Op de terugweg naar het kamp zien we echter een jong luipaard over een zandpad slenteren, alle slanke spieren en kracht. De safari's, het stadium dat wordt beheerd of niet, maken het Bannerghatta National Park bezoek ten volle de tijd en het geld waard. Terug in het kamp, weiger ik het aanbod van een natuurfilm en vreugdevuur. In plaats daarvan klim ik in een hangmat, sluit mijn ogen en ontspan; Ik luister naar de wind die hoog boven de boomtoppen fluit. Na een tijdje kijk ik omhoog en zie ik het minuscule licht van een vliegtuig hoog knipperen en naarmate de nacht donker wordt, zie ik de sterren helderder worden, omlijst door groene bladeren. Plots lijkt de nacht vol met het verre gebrul van grote katten.

The Royal Peacock (Foto door Subharnad Majumdar)

De volgende ochtend, na mijn 'cuppa'-thee wakker te worden, ga ik naar buiten waar KN Mahadeva (' Bel me KNM '), de minzame gids, klaar staat om me mee te nemen op een wandeling van 40 minuten door het Herbivore Safari-terrein. Sambar, gaur, herten met antler, stoppen allemaal om ons aan te staren, een beetje gestoord door onze aanwezigheid. Een vrouwelijke sambar komt van dichtbij om een persoonlijk hallo te zeggen. We komen op een pak prachtige Gaur en KNM zegt me om de ogen niet te sluiten met het meest prachtige exemplaar, Arjun. Ik kan het niet helpen, maar kijk hem aan, vind dat hij me koel aankijkt en kijk me haastig weg. De wandeling levert veel bezienswaardigheden op. Reigers, ijsvogels, junglehoenders, kuddes geweitakherten, gevlekte herten, chinkara, blaffende herten, nilgai en zelfs rotsformaties. Ik was vooral geïntrigeerd door het dringende boren van een specht aan een tak.

Het ontbijt is puri bhaji en ei en toast, verjaagd met een uitstekende koffie. Daarna gaan we naar de dierentuin, wat een leuke wandeling is, maar tamelijk tam na de safari's die we de avond ervoor hebben gedaan. We zien echter veel olifanten op hun verzamelpunt. Wanneer ik de plaats verlaat, is het met een hart en een geest vol met grote katten, vorstelijk, waardig en gewoonweg prachtig.

Snelle feiten

Staat: Karnataka

Plaats: Net ten zuiden van Bengaluru City in het Bengaluru (Urban) District

Afstand: 23 km ten zuiden van Bengaluru; reistijd: over de weg 1 uur

Wanneer te gaan: Het hele jaar geopend, maar je kunt het park op zijn groenst zien tussen half juni en augustus.

Door Sheila Kumar

Over de auteur: Op een dag zal Sheila Kumar plaatsen gaan bezoeken, gewoon voor het plezier van het zien van plaatsen. Ondertussen slaat ze de weg, liedje op haar lippen.