Logo yachtinglog.com

Mumbai-Goa-Mumbai: Down Movie Lane

Ada Peters | Editor | E-mail

Video: Mumbai-Goa-Mumbai: Down Movie Lane

Video: Journey Bombay To Goa (2007) Full Hindi Movie | Sunil Pal, Raju Srivastava, Vijay Raaz, Asrani 2024, April
Anonim

Net als in de pagina's van een boek, kan elke bocht in een weg nieuwe wendingen en wendingen onthullen, of soms een nieuw verhaal. Met deze overtuiging ging ik op pad naar Mumbai Goa met een vriend, en ik had het niet mis. Tijdens de reis realiseerde ik me ook dat de reis soms net zo opwindend is als de bestemming zelf, zelfs als die bestemming er een is die zo verheven en populair is als Goa.

Mumbai - Goa snelweg (Foto door Nagraj Salian)

De Mumbai-to-Goa de weg is perfect om verschillende redenen. De wegen zijn meestal soepel en de vergezichten prachtig. De weg zelf lijkt in het midden van een groen tapijt te zijn gelegd, en een enkele waterval draagt bij aan de dromerige atmosfeer. En het heeft de hoofdrol gespeeld in veel Bollywood-films. We vertrokken in een Qualis terwijl we op reis waren in de moessons, wanneer ghatwegen bijzonder moeilijk zijn. Vroeg vertrokken, stopten we bij een fastfood-outlet bij Panvel voor het ontbijt en stapten we op de Panvel Bypass-stretch, wat een aangename rit oplevert. Het begon rond die tijd te regenen, maar het was niet een van die hevige regenbuien waar Mumbai nu berucht om is geworden, en de druppels op de voorruit lukte het alleen maar om een vleugje glans aan het landschap buiten toe te voegen.

We stopten ongeveer 20 km verderop bij het Karnala Bird Sanctuary en bezochten het fort daar. Hoewel het een populaire bestemming is voor trekkers, was het om een of andere reden leeg die dag. Er waren zelfs geen vogels te zien. We reden verder naar Chiplun, waar we besloten om te stoppen voor de nacht. Tijdens deze rit was het niet onze bedoeling om vanuit Mumbai naar Goa te rijden zoals veel mensen doen, maar om onderweg te stoppen en omleidingen te nemen naar de prachtige bestemmingen langs de Konkan Coast. Als u de tijd heeft, doet u er goed aan hetzelfde te doen, want deze regio biedt enkele van de meest ongerepte stranden in dit deel van de wereld, en niet te vergeten, heerlijk eten.

Chiplun (foto door Pranav011)

De volgende dag kwamen we na een heerlijk ontbijt weer op pad en hadden we tegen de avond de omweg van NH17 bij Hathkhamba naar Ratnagiri genomen. We bezochten de stranden met zwart en wit zand, keken verlangend naar de mangobomen die Mumbaikars hun favoriete mango's gaven, en de volgende dag vertrokken ze naar Malvan. De weg naar Malvan, voor NH17 vanaf Kasal, was behoorlijk hobbelig en we kwamen verschillende scherpe bochten tegen. Na het verkennen van deze charmante stad, reden we naar Vengurla, een kortere weg nemen die mijn vriend heeft aanbevolen.

De weg was aanvankelijk modderig en ongelijk, en zo smal dat er maar één auto tegelijk kon passeren, maar binnen 20 meter verliep hij soepel. Deze route was verlaten en dat was goed voor ons toen we Vengurla in minder dan 2 uur bereikten. Het was toen al nacht en we wilden stoppen bij Vengurla, maar het bleek dat er nergens elektriciteit was. We wachtten in het donker ongeveer 45 minuten en besloten toen dat het slimmer zou zijn om naar Goa te rijden in plaats van rond te kijken naar een hotel in Vengurla (ja, onze avontuurlijke zielen hadden gereisd zonder de hotelreserveringen te maken).

Goa strand (foto door zeeble)

De rit van Vengurla naar Goa was een plezierige hoewel het gebrek aan straatverlichting enkele problemen stelde. Vlak voor Sawantwadi zaten we ongeveer een half uur vast in het verkeer, dankzij het grote aantal vrachtwagens en privé-bussen op dit traject. We bereikten Calangute om ongeveer 22.00 uur, vonden een hotel en noemden het een nacht. We brachten twee ontspannen dagen door in Goa en verkenden niet alleen de stranden, maar ook de hoofdstad Panjim. Toen we terug met tegenzin naar Mumbai reden, planden we een tussenstop in Vengurla om te zien wat we gemist hadden tijdens de verdere reis. Het was maar goed dat we dat deden - hier bezochten we het Sagareshwar-strand met poederachtig wit zand, smetteloos water en vooral, het was absoluut leeg. Precies wat je nodig hebt na de toeristische haven van Goa.

Toen we teruggingen naar Mumbai, dacht ik aan wat geleerde-filosoof Martin Buber zei: "Alle reizen hebben geheime bestemmingen waarvan de reiziger niet op de hoogte is." Ik was al eerder naar Goa geweest, maar tijdens deze reis heb ik zo veel meer ontdekt.

OP DE WEG

Je moet vanmorgen vroeg vertrekken vanuit Mumbai, niet alleen om het verkeer te verslaan, maar ook zodat je overdag kunt genieten van het prachtige landschap aan de overkant van de West-Ghats. Wees gewaarschuwd dat de bergwegen steil zijn en dat er verschillende scherpe bochten en bochten zijn. Het grootste deel van de snelweg (NH17, waarop deze rit plaatsvindt) is vrij soepel en goed onderhouden, maar kleine stukjes ertussen kunnen gevaarlijk zijn. Je zult het meeste verkeer tegenkomen in de buurt van kleine steden.

Goa (Foto door Swami Stream)

Rijd langzaam bij het passeren van de ghats aangezien de weg parallel loopt aan diepe valleien. In één keer kunnen twee voertuigen veilig passeren, maar vermijd dubbele inhalen omdat veel zware voertuigen altijd op de snelweg te vinden zijn. Vermijd vooral inhalen op de bochten bij het passeren van de ghats. Blijf uiterst links, grote trailers nemen grote bochten en bezetten het grootste deel van het gebied op de weg, waardoor bijna andere voertuigen eraf dwingen. Geen van de wegen heeft straatverlichting. Als je 's nachts gaat rijden, zorg er dan voor dat de koplampen in goede staat zijn. Draag op batterijen werkende lampen of fakkels omdat deze nuttig kunnen zijn.

De meeste tussenstops op deze route bevinden zich op of iets van NH17, maar de wegen zijn autolabel en de beschikbaarheid van benzinepompen en banden waar banden worden geparkeerd, maakt de rit gemakkelijker. Probeer brandstof te vullen in grotere steden zoals Ratnagiri, omdat de kwaliteit van de brandstof op kleinere plaatsen kan verslechteren. De meeste benzinepompen beschikken over voorzieningen voor het controleren van de bandenspanning, toiletten en STD / ISD-cabines; sommigen hebben misschien ook een winkel voor proviand. Deze route heeft talloze theehuizen, dhabas en winkels die verschillende voorzieningen verkopen. Alle toiletten op deze reis zijn alleen te vinden in goede restaurants en hotels in grote steden.

Strand van Dona Paula (Foto door Koshyk)

Over de auteur:

Ruchika Vyas probeerde haar hand in een zakelijke baan, maar besefte dat ze niet paste. Ze voelde zich aangetrokken tot schrijven en op een mooie dag besloot ze om er een carrière van te maken.