Logo yachtinglog.com

Video: Маркхэм Нолан: Как отделить правду от вымысла онлайн. 2024, April
Anonim

Tijd 6-8 dagen

Ideaal seizoen Midden juni tot eind september

Locatie ten zuidwesten van Leh, tussen de streken van Stok en Zanskar

Niveau Matig tot Moeilijk

Met elke tweede winkel in de Leh Bazaar is het een trekking-agentschap dat de Markha Valley Trek samen met de minder inspannende jeepreizen naar Nubra of Pangong, kan het je worden vergeven dat dit een briesje is. Het is niet. Bij Markha strompelde een Zwitsers stel mijn camping in en smeekte om eten en het gebruik van mijn pony's om hun rugzakken met overgewicht te dragen. Vlak voor het avondeten in Tsigu werd ik uit mijn tent gewekt door een geweldige commotie uit het Engelse kamp.

Bleek dat de reisagent die hen zo veel had aangeboden zich niet verplicht voelde om volledige rantsoenen te verstrekken, en het enige dat ze nog over hadden was meel en uien met nog twee zware trekkingsdagen om nog te gaan. Onnodig te zeggen dat ik verplicht was om iedereen te redden. Toch zou ik deze trek aanbevelen, vooral als je er tijd voor uittrekt om het drukke toeristenseizoen te vermijden, want het wordt erg druk. En haal een gids bij Leh. De tocht zelf is spannend. Het speelt zich gedeeltelijk af in het mooie Hemis National Park, met twee 4.800 - 5.000m hoge passen om over te steken. Er zijn ook diepe rivieren om door te waden.

Een Chukar Patrige in het Hemis National park (foto door Karunakar Rayker)

Deze trek voldoet aan de meest veeleisende avonturiers. Tel daar het plezier van campings bij op tussen aromatische struiken en wilde rozen. Je kunt bharal (blauwe schapen) zien, bijna volledig vermomd op de kale bergen. Of grinnikend over de capriolen van de phia (marmot), terwijl je geniet van een perfecte vakantie.

DAG EEN

Spituk-ZINGCHAN

TIJD 4-6 UREN

NIVEAU MATIG GEMAKKELIJK

De trek begint traditiegetrouw bij de brug over de Indus ongeveer een kilometer ten westen van Spituk Village. Echter, een jeepable weg om verbinding te maken met Spituk loopt bijna helemaal naar Zingchan en als je je taxi laat zakken om je 7 km de weg af te zetten naar het punt tegenover Phey Village, kun je de 2 uur durende lange warme wandeling overslaan onveranderlijk met scree gevulde landschap (met name na het Spituk Pharka Village) Vanaf dit punt is het een redelijk aangename wandeling langs de dalende weg in zuidwestelijke richting langs de Indus aan uw rechterhand, totdat u bij een splitsing komt waar een snel stromende stroom komt van links in de Indus. Loop naar het dal in zuidelijke richting, over de brug, wat een aangenaam rustpunt kan zijn.

Na een wandeling van een paar kilometer komt u op een verkeersbord: 'Jhingchan naar Rumbak Road 1,00 km'. Kijk uit voor de houten brug hier - niets meer dan een paar populieren aan elkaar geslagen - die vaak wordt weggespoeld. Als er geen brug is, moet je de dijderige stroom doorwaden. Nadat je het hebt overgestoken, vind je het pad dat naar het zuidoosten loopt en dat plotseling naar de heuvel richting het dorp Zingchan klimt. Er zijn hier twee campings - één vlak voor je omhoog klimt en één voorbij het dorp bij de stroom die de Daisy Campsite heet.

Spituk (Foto door Redtigerxyz)

Ik liep liever een uur verder, stak opnieuw de stroom over op een brug, voorbij een Forest Checkpoint met een bord dat je verwelkomde in Hemis National Park. Vervolg het goed gedefinieerde pad en steek de nullah vier keer oostwaarts over voordat je aankomt in Sumdzom, gemarkeerd door een stenen koor met gebedsvlaggetjes en een bosje wilgen en wilde rozen. Er zijn goede kampeermogelijkheden hier. ◆ Toegangsprijs voor Hemis National Park Rs 20 per persoon per dag.

DAG TWEE

BASKAMP VAN ZINGCHAN-KANDALA

TIJD 5-6 UREN

NIVEAU MODERATE-TOCH

Loop vanaf Sumdzom stroomopwaarts op de linkeroever (de ware rechteroever) en steek twee keer de stroom over stevige houten bruggen over. Klim dan gestaag de heuvel op terwijl het pad naar het zuidoosten beweegt totdat het uit de nauwe kloof komt. Recht voor zich is de Kandala Nallah, waarlangs een pad leidt naar hoge weiden. Aan uw linkerhand, of oost, is het pad dat leidt naar Rumbak Village. En verderop is het oversteken van de nallah en naar rechts het pad naar Nyurutse en het basiskamp van Kandala.

Deze kruising is een mooie plek met wilde bloemen en een theewinkel, een perfecte rustplaats. Volg het Nyurutse-pad terwijl het gestaag naar het zuiden stijgt. Nyurutse is een klein gehucht en je kunt hier uitrusten, maar kijk of je nog een uur kunt doorwerken om naar een parachute-tent theewinkel te gaan (winkels in tenten die tijdens het seizoen verschijnen). Er zijn voldoende kampeerplekken direct na Nyurutse en zelfs na de theewinkel, maar als je een kleine groep bent, ga dan naar het zuidwesten naar het Kandala-basiskamp voor de nacht. Dit is een klein, vlak stuk land met een waterbron. Het commando's zeer mooie uitzicht op de vallei beneden, naast het korten van de scherpe klim omhoog naar de pas de volgende ochtend.

DAG DRIE

KANDALA BASE CAMP-SKIU

NIVEAU TEUGH

Ga vroeg op pad, vooral als je gisteravond onder het Kandala Base Camp 62 hebt gekampeerd, want vandaag is een lange dag. De tocht omhoog naar de Kandala Pass (4.870 m) duurt iets minder dan 2 uur van gestaag klimmen vanuit het basiskamp. Volg het pad naar het zuiden rond de heuvel en zoek in plaats van rechtdoor de wei op, een pad naar rechts of naar het westen dat zigzagt naar de pas gemarkeerd door gebedsvlaggen. Pas op voor marmotten onderweg. Vanaf de pas gaat een goed gedefinieerd pad naar beneden Shingo. Dit is een verrassend lange afdaling op een goed afgebakend pad, ongeveer 2 uur rijden naar de parachutetheaterwinkel.

Skiu (Skyu) [foto door Quentin Talon]

Ga vanuit Shingo naar het zuiden langs de dorpsmuur en als je het open veld in komt, zoek je naar een pad links of oostelijk, dat gestaag bergafwaarts loopt in zuidoostelijke richting door een smalle kloof gevuld met wilde rozen. Het pad naar Skiu is erg goed gedefinieerd, behalve dat je de Shingo Nallah minstens vier keer moet oversteken. Het is een ondiepe stroom, behalve op een of twee plaatsen en het is aangenaam om je tenen nat te krijgen. Van Shingo, zou het u niet meer dan 3 uur moeten nemen zelfs als u in een longish lunchonderbreking factor. Skiu, gelegen in de Markha-vallei, die van west naar oost loopt, is een fascinerende plek met ruïnes van oude kloosters. Er zijn twee campings hier bij Skiu. Een, een kleine zodra je het dorp binnenkomt, en nog een andere, net voorbij het dorp bij de rivier de Markha. Je kunt hier een heerlijke rustdag hebben, zwemmen in de rivier en een uitstapje maken naar het westen in de Zanskar Gorge naar het kleine dorpje Kaya.

DAG VIER

Skiu-Markha

TIJD 6-7 UREN

NIVEAU GEMATIGD

Als je de dag ervoor uitgerust hebt, is het vandaag relatief eenvoudig omdat je op min of meer vlak terrein in de Markha-vallei loopt. Vanaf de tweede camping ga je een paar honderd meter noordelijk naar de rand van het weiland en vind je een breed pad dat naar het oosten gaat. Na een paar kilometer kom je bij een kapotte brug over de rivier. Steek niet over maar loop verder stroomopwaarts, richting het oosten, het struikgewas van de wilgen in en uit. Je loopt ofwel aan de voet van de heuvel of op een pad dat in zijn zij is gesneden.

Lone Yak In Markha Valley (foto door Balachandran Chandrasekharan)

Op ongeveer 7 km van Skiu klimt het pad omhoog en confronteert het abrupt een hoge, maar stevige houten brug over de Markha. Vanaf hier is het een paar kilometer naar Sara waar je kunt stoppen voor wat hete thee en drankjes. Kort daarna daalt het pad af naar een andere solide brug die overgaat in de ware rechterkant van de vallei naar het dorp Chalak. Het pad klimt vervolgens gestaag naar het oosten tot aan een heuvelrug met enkele zeer verweerde, grote Mani-muren, sommige rood geverfd, vol met gebedsvlaggen en bharal hoorns. Daal af naar de vallei, steek een kleine, snelle stroom over en blijf ongeveer een uur in oostelijke richting op de ware rechterkant van de vallei.

Steek dan de koude, dij-diepe, snelle Markha-rivier over. Zorg ervoor dat uw gids de ondiepste plek kiest en u helpt om naar de ware linkerkant van de vallei over te steken. Een paar kilometer later daalt het pad af naar een brug. Er is hier een ommuurde camping en ook over de brug, dichter bij het Markha Village, fort en klooster. Breng de avond door met het verkennen van deze.

DAG VIJF

Markha-THUJUNGTSE-TSIGU

NIVEAU TEUGH

Het is vandaag een lange dag, vooral als je kampeert Tsigu. Ga vanaf de camping de heuvel af, langs de basisschool (niet nodig om het hoofdpad naar het fort te beklimmen), steek het beekje over en loop naar het oosten langs de velden. Na een paar kilometer vindt u een brug over de rivier. Negeer dit en ga verder op het pad omhoog naar de rivierbedding. De Markha River volgt een brede U, dus deze moet binnen een paar honderd meter twee keer worden overgestoken. De rivier is diep en snel, dus zorg ervoor dat je hulp hebt tijdens het oversteken. Klim op de bank, voorbij Mani-muren, in zuidoostelijke richting, langs de Teja Gompa en klim zachtjes naar de thee-stalling bij Umlung.

Vanaf hier gaat het duidelijk omlijnde pad verder in zuidoostelijke richting, eerst een kleine verhoging beklimmen en vervolgens naar beneden vallen naar een grote, vlakke vlakte met een aantal omheinde velden. De Kangyatse Peak (6.400 m) domineert het landschap. Ga door totdat je de kleine nederzetting van Lower Hankar bereikt. Bier is meestal hier verkrijgbaar! Vanaf hier loopt het pad heuvelafwaarts naar de rivier en buigt scherp naar links of naar het noorden en komt uit op een zeer steile helling omhoog naar een heuvelrug met de overblijfselen van een oud fort. Vanaf hier liggen het dorp en de velden van Upper Hankar voor je.

Volg het pad naar beneden in de vallei in oostelijke richting, totdat het pad naar links of noord overgaat in een nauwe kloof, dan in oostelijke richting en weer omhoog naar Thujungtse. Als je een grote groep bent, is het beter om hier te kamperen. Als dat niet het geval is en je bent niet helemaal weggevaagd, loop dan nog een uur naar Tsigu in een keteldal met een paar kleine tarns. De uitzichten vanaf hier zijn spectaculair. Loop bergopwaarts, noord-oost door een gevlochten stroom, en rechts (oost) rond een heuvel. Er is een pad dat naar links omhoog beweegt.

Op weg naar Thujungste (foto door alin_dev)

Neem dat niet. Loop recht omhoog (noord), de vallei voor je op en blijf rechts van de vallei totdat je bij een splitsing komt die naar rechts beweegt. Neem dit niet. Kijk naar links (west) en vind een pad dat steil naar de top zigzagt. Op de bergkam vindt u het duidelijk afgetekende pad naar het noorden, naar de camping, op slechts 10 minuten afstand.

DAG ZES

THUJUNGTSE-TSIGU-NYIMALING

TIJD 11 / 2-3 UREN

NIVEAU GEMAKKELIJK

Nyimaling is een mooie, brede, grasrijke vallei met veel drinkwater. Als je voor de nacht in Tsigu bent gestopt, kun je dezelfde dag nog een uitstapje maken van Nyimaling naar Kangyatse Base Camp. Als u vanuit Thujungtse loopt, is het misschien te vermoeiend. Hoe dan ook, misschien wil je hier nog een rustdag inlassen. Vanaf Tsigu vind je het goed gedefinieerde pad naar het oosten in een reeks van omkeerschakels tot je in de brede vallei afdaalt met een parachute-tent theehuis dat de camping Nyimaling markeert.

STILLEIS NAAR KANGYATSE BASE CAMP

TIJD 4-5 UREN

Vanaf de camping Nyimaling neemt u uw gids en rijdt u naar het zuiden en rijdt u een paar uur zachtjes over weiland tot u bij de sneeuwgrens bent en het basiskamp van de berg markeert.Verpak een picknicklunch met een thermoskan koffie. Ga op dezelfde manier terug.

DAG ZEVEN

NYIMALING-SHANG SUMDO

NIVEAU TEUGH

Over de stroom naar het noorden liggen enkele huizen, die het dorp Nyimaling vormen. Vind het pad dat hen voorbijgaat en steil stijgt naar de Kongmaru La op 5.130 m, gemarkeerd door gebedsvlaggen. Het zou u 2-3 uur naar de top moeten brengen. Vanaf hier is de afdaling scherp en verraderlijk en veel roedeldieren zijn verloren vanwege zorgloosheid. Iets meer dan een uur zou u naar Lhartse moeten brengen, een kleine, maar stoffige camping waar u even kunt uitrusten.

Hemis-klooster (foto door madpai)

Volg vanaf hier het pad langs de beek. Dit mondt uit in een nauwe kloof waar je moet uitkijken voor de val van de rotsen. Er zijn enkele plaatsen waar het pad verdwijnt en je moet klauteren over keien. Laat je niet verleiden om de paden van de herders op de ware rechterkant van de kloof te beklimmen. Blijf aan de linkerkant terwijl de kloof breder wordt en kijk uit voor een goed geplaveid pad aan de linkerkant dat de zijkant van de kloof beklimt. Pas op voor bharal. Stop voor chai op Chuskyurmo. Ga vervolgens verder naar het noorden, langs het pittoreske dorpje Chokdo en naar Shang Sumdo waar veel campings zijn. Voor mensen die haast hebben, betekent een jeepsafhankelijke weg naar Shang Sumdo dat je hier echt kunt worden opgepikt.

DAG ACHT

SHANG SUMDO-HEMIS

TIJD 3-4 UUR

LEVEL EASY Breng de vroege ochtend door met het verkennen van de zijvallei en het klooster van Shang. Ga vervolgens langs de jeepable weg naar Martselang. Hier verlaat u de hoofdweg en rijdt u westwaarts over een pad dat over de puinhellingen loopt helemaal naar Hemis. Dit is echter een erg hete en saaie wandeling en ik zou de taxi nemen om me te ontmoeten in Martselang en in plaats daarvan naar het Hemis-klooster rijden. Na een bezoek aan het klooster in Hemis, waar ook een dhaba is waar je wat kunt eten, ga je verder naar Leh.

Door Sonia Jabbar Over de auteur: Snia Jabbar is een schrijver, een journalist en een fotograaf. Schrijven, bewerken en foto's bewerken van de Outlook-handleiding voorTrekkingbestemmingen in India, is voor haar een daad van dankzegging geweest aan de Himalaya voor zoveel verwondering en plezier in de loop der jaren.