Logo yachtinglog.com

Bhutan- The Land of Smiles!

Ada Peters | Editor | E-mail

Video: Bhutan- The Land of Smiles!

Video: Photographing Bhutan, the land of smiles. 2024, Maart
Anonim

Toen we de grensplaats Phuentsholing van Bhutan binnengingen, door de Indiase stad Jaigaon in West-Bengalen, was er een onmiddellijke overgang van chaos naar kalmte. Iedereen leek gelukkig en droeg een glimlach op hun gezicht. Mensen spraken vloeiend Engels. Dorji, onze chauffeur voor deze 10-daagse reis, liet ons weten dat Engels op alle scholen hier het leermiddel was. Het is slechts ongeveer zeven jaar geleden dat Bhutan, een geografisch geïsoleerd en geheel door land omgeven land, openstond voor bezoekers. Misschien waren ze gelukkig in hun eigen wereld en zagen ze geen noodzaak om het toerisme te bevorderen. Geen wonder dat dit land zijn welvaart meet in termen van Bruto Nationaal Geluk in plaats van Bruto Binnenlands Product.

Bhutan (door Jean-Marie Hullot)

Gekleed in de traditionele Bhutanese kledij, genaamd gho, begroette Dorji ons met kuzu zangpo of 'hallo'. Kleurrijk en gecontroleerd, die ze van top tot teen bedekt en als een teken van respect voor hun koning, houden ze hun armen bedekt. Van de talloze reisroutes die men kan nemen in Bhutan, hebben we besloten om het Thimphu-Wangdue Phodrang-Paro-Phuentsholing-circuit te nemen. Tijdens onze rit naar Thimphu, zagen we Bhutaanse vrouwen voorbij lopen, gekleed in een enkellange jurk genaamd kira. Omwikkeld en gevouwen rond het lichaam, werd het aan beide schouders geprikt met opvallende zilveren broches - het werd gedragen samen met toego, een kort jasje.

Bhutanese mensen (door Photo RNW.org)

De reis door de duizelingwekkende linten van wegen die door het wrede en prachtige terrein van Bhutan liepen, begon. Ik kon niet stoppen met het bewonderen van de inspanning van de Dantak (Border Roads Organization) die deze onberispelijke wegen bouwt en onderhoudt, zelfs op hoogten tot 13.000 ft. Bhutan is helemaal versierd met kleurrijke vlaggen met gebeden op de vleugels van de wind.

Land van de Thunder Dragon

Tijdens onze rit naar de hoofdstad, Dorji gevuld me met weetjes over de cultuur. Druk bedoelde draak, zei hij, en de Bhutanese verwijzen naar hun land als Druk Yul - Land van de Donder Dragon - terwijl ze graag Drukpas worden genoemd. Zo veel zelfs dat Bhutan's enige luchtvaartmaatschappij Druk Airways wordt genoemd. Het was radicaal verfrissend om te weten dat Bhutan een door vrouwen gedomineerde samenleving is. Ik merkte dat er overal meer vrouwen waren - als leidinggevenden, werkers of gewoon voorbijgangers - dan mannen. In feite erven vrouwen hier de voorouderlijke rijkdom en eigendom en gaat een man na haar huwelijk in haar huis wonen. Al snel zagen we overal rododendrons in volle bloei - roze, paars, wit en geel. Het leek alsof onze timing om te reizen - in april - perfect was. Bhutanese noemen ze ethometho - ook een remedie voor longontsteking. Van de 5000 soorten planten, waaronder 600 soorten orchideeën, 45 soorten rododendrons, 400 soorten paddenstoelen en zo'n 300 oneven soorten medicinale planten, hebben de Bhutanese de Blauwe Papaver gekozen als hun nationale bloem, niet de rododendron.

Blue Poppy: Bhutanese National flower (door Tony Takitani)

Thimphu

Thimphu verspreidt zich over de vallei gevormd door de Wang Chu, chu betekenis rivier. In tegenstelling tot de meeste hoofdsteden, heeft het geen hoogbouw en zelfs een eenvoudige benzinepomp is gebouwd volgens de traditionele Bhutanese stijl, waardoor het mooi consistent is. Quaint, kleurrijk en artistiek, deze stad straalt klasse uit. We stopten bij een prachtig uitziend hotel en hadden onze eerste maaltijd - dal-chawal met pittige augurk aan de kant. Thimphu heeft een geweldige mix van attracties-zowel traditionele en hedendaagse. De plaatsen van aanbidding hadden een meditatieve rust en de tijd leek stil te staan. Ik heb dit meegemaakt op Changangkha Dzon, een van de oudste tempels uit de 15e eeuw. Jonge boeddhisten zongen lofzangen en bliezen hoorns in aanbidding van de elf gezichten Boeddha, beschouwd als de beschermengod van kinderen. Het Nationale Memorial Chorten, 'het meest zichtbare religieuze monument in Bhutan', is een indrukwekkende witte koepel met gouden torenspitsen die schitteren in de zon en omlijst door de lazuli blauwe lucht. Gebouwd in 1974, tonen de schilderijen hier het tantrische boeddhisme en de kleurrijke gebedsmolens zijn uniek gigantisch.

Thimphu (door Ratan Sebastian)

Voor liefhebbers van kunst zijn bezoeken aan de kunstacademie, Folk Heritage Museum en de Papierfabriek een must. De school geeft dansvormen, folklore, handwerk en podiumkunsten, waardoor velen van hen een baan kunnen vinden. Ik bezocht een 200-jaar oud Bhutanese huis in het museum - het was fascinerend om te zien hoe hun unieke houten huizen konden veranderen in een huis dat alleen in het hele seizoen werd gebruikt. Iemand heeft wijselijk gezegd: 'Als ik het grootste verschil tussen Bhutan en de rest van de wereld zou moeten noemen, zou ik het in één woord kunnen doen - beleefdheid.' Ik ben het daar volkomen mee eens.De cultuur van Bhutan - met betrekking tot literatuur, gebruiken, religie, monastieke praktijken, muziek, dans en de toekomst - wordt weerspiegeld in Thimphu. Het heeft ook een behoorlijk actief nachtleven en als je wilt disco, ga dan naar de Buzz Club of Space 34. Dorji had beloofd om me een vogelvlucht te laten zien van Thimphu, dus 's avonds ondernamen we een lange, bochtige klim omhoog naar de BBS Tower en genoten van een betoverende aanblik. Tijdens onze terugreis zagen we zowel de officiële residentie van de koning (zijn paleis) als het indrukwekkende bouwwerk van het SAARC Convention Center dat nu de Nationale Assemblee en ministeries herbergt.We wandelden rond in de klokkentoren van het stadscentrum, dobberend in de chique Europees-achtige sfeer, voordat we terugkeerden naar ons grote resort, Terma Linca, duur maar toegeeflijk.

Wangdue Phodrang

Ongeveer 70 km en drie uur van Thimphu langs een prachtig landschap, bereikten we Wangdue Phodrang via de Do Chula pas op 10.150 voet die een prachtig uitzicht op de oostelijke Himalaya biedt. We waren heel vroeg begonnen om een glimp op te vangen van Mt Jhomolari, de hoogste berg van Bhutan, en hoopten op een heldere hemel, maar het geluk bevoordeelde ons niet. De Druk Wangyel Chortens of de Chortens of the Victory van de Druk Gyalpo zijn 108 opvallende chortens gebouwd in de Do Chula-top in 2004. De volgende dag bij Wangdue was gewijd aan het aanschouwen van de architectonische creaties ordzongs. Om Punakha Dzong of 'Palace of Great Happiness' te bereiken, op 4.430 voet, moesten we Lobesa oversteken, een klein dorpje gelegen te midden van magnoliabomen. Dit indrukwekkende fort, daterend uit 1637 CE, zag er schilderachtig uit met zijn imposante muren die uit het heldere water van de samenvloeiing van twee rivieren oprijzen - Ma Chu en Pa Chu - die Punachang Chu worden.

Punakha Dzong (door Jean-Marie Hullot)

Paro

Na dagen vol cultuur- en visueel rijke ervaringen bij Thimphu en Wangdue, was het tijd voor wat avontuur. Paro, een must-trek-bestemming op onze lijst, herbergt het duizelingwekkende Taktsang-klooster of Tiger's Nest, bovenop een steile klif op 9.700 voet; de locatie is genoeg om zelfs de sterke wil quiver te maken. Dorji zette ons af bij de basis en we maakten de start ondanks een afschrikwekkend gevoel. Na de bedrieglijk gemakkelijke eerste 100 m voorbij dennen en toegewijde Mani-stenen bereikten we het eerste gezichtspunt.

Door Cfynn

Gebedsvlaggen klapperen in de wind terwijl we in een energiebar zaten in het eenzame theehuis op deze klif. De echte klim begon met het tweede stuk - steiler en moeilijker. Rookwolken en broekspijpen, stops en gaten later waren we bij het tweede gezichtspunt waar we het klooster oog in oog konden zien. Maar vanaf hier moesten we 400 steile trappen afdalen, een smalle kloof oversteken en nog eens 300 treden beklimmen om de basis van het klooster te bereiken, een verzameling van zes tempels. Veel komen er op dit punt af, maar het is de moeite waard om naar de andere kant te komen. De hoogte, de gigantische watervallen, de uitgestrektheid van de vallei en het gevoel van voldoening is iets om van te genieten. Ze zeggen dat de vereerde Guru Rimpoche hier in de eerste eeuw vanuit Tibet arriveerde, op een tijger. We bleven hier een uur, mediteerden in vrede, zongen Om Mane Padme Hum en staarden in de vallei. Elke bezoeker moet deze trek uitvoeren; je zou een paard kunnen nemen als het moeilijk wordt. We reden toen een uur naar het westen van de Paro-vallei om bij de Chele La Pass aan te komen. Op meer dan 13.000 voet, het is de hoogste van Dantakroads. De chill-factor van Chele La kan hoog zijn, maar het landschap is meeslepend.

Laatste halte

Vanaf mijn balkon in het Tashi Namgay Resort, tegenover de luchthaven van Paro, zag ik een vliegtuig opstijgen van wat wordt genoemd als een van de moeilijkste luchthavens ter wereld en slechts een handvol piloten zijn getraind om hier te vliegen. Het was de kersentopping op mijn Bhutan-reis en een bezienswaardigheid die het waard was om te koesteren.

Door Vaishali Singh

Vaishali Singh is een reiziger en shopaholic, maar echt een kok in hart en nieren.