Logo yachtinglog.com

Video: Van Kreken en Crocs- Bhitarkanika National Park

Video: MONSTER RUNGWA CROC 2024, April
Anonim

Avast uitgestrektheid van modderig water, omzoomd door een groene gang van bomen, is de eerste aanblik die me begroet op Gupti wanneer ik aan mijn reis begin om de vele mysteries van de Bhitarkanika National Park. Nauwelijks heeft de boot de steiger verlaten toen ik een roep van de bootsman hoorde. Ik draai me om en zie hem gebaren naar de bank. Een beetje zenuwachtig kijk ik naar wat lijkt op een houtblok. Een paar seconden later, wanneer de 'log' in het water glijdt, besef ik dat het eigenlijk een krokodil is - misschien is dit zijn manier om ons welkom te heten in zijn woonplaats!

Met zo'n snelle natuurwaarneming springt mijn opwinding vier keer hoger. "Houd je oren en ogen open," had de bosofficier me geadviseerd voordat ik aan boord ging, en ik besefte dat ik zijn woorden licht had genomen. Omdat ik niets wil missen, verlaat ik het interieur van de boot en kies ik ervoor om in de open lucht naast de romp te zitten. Het is vrij luchtig en ondanks de middagzon voelt het wat fris aan.

Bhitarkanika National Park (Foto door Alaina Browne)

Ik neem het landschap in zich op - de verre oevers, een paar met stro bedekte hutten hier en daar, een paar grazende koeien in de buurt, mensen die in de velden werken en de eindeloze strook water voor me. De lage, natte modderbanken glinsteren en het is op deze oevers dat krokodillen koesteren. En hen gezelschap te bieden zijn verschillende soorten watervogels: ooievaars, zilverreigers en aalscholvers.

We gaan op weg naar Ekakula, dicht bij de monding van de rivier Maipura, waar het de zee (Baai van Bengalen) ontmoet. Het is een 3-uur durende reis per motorboot, het best gemaakt tijdens hoogwater, zodat het gemakkelijk is om van boord te gaan bij de geïmproviseerde steiger. De vegetatie op de oevers verandert naarmate men verder weggaat van het instappunt bij Gupti. Mangrovebossen vervangen grasachtige oevers en men kan gemakkelijk de watermerken op hun stammen aantreffen en de hoogten meten die het water bereikt tijdens vloed. Als ik met een verrekijker de bossen aftast, zie ik een opgeblazen karkas van een koe en een paar dode schildpadden aangespoeld. Er zijn minder vogels in deze delen, die dichter bij de zee liggen, en er lijken ook minder krokodillen te zijn.

Krokodil baby redden (Foto door Alaina Browne)

De geur van braadvis lokt me naar binnen, en ik vind de bootsman aan het koken op een petroleumkachel. Binnenkort wordt de lunch geserveerd - een zeer heerlijke maaltijd met rijst, dal en viscurry. En de smaak wordt versterkt door de omgeving: een eenzame motorboot, ver weg van de beschaving, en alleen maar water rondom. Het is laat in de middag als we bij Ekakula aankomen. De eenzame wachter ontvangt ons en biedt aan om onze bagage te dragen terwijl we onzeker over de smalle, geïmproviseerde steiger lopen.

Ekakula is een smalle strook landmassa met aan de ene kant een rivier en aan de andere kant de zee. We kunnen het gebrul van de golven vanaf de steiger horen en we verspillen geen tijd, we gaan naar het strand. Witte, schuimende golven, blauw water en goudkleurig zand, allemaal glinsterende in de zon, ontmoeten het oog. Er is geen ziel op het strand; mangrovebossen strekken zich uit langs het strand terwijl hoge casuarinas als schildwachten staan. Kale takken en drijfhout geven aan dat veel van hen vreselijk hebben geleden tijdens cycloonstormen. Na een schitterende zonsondergang en een lange wandeling langs de kust, keren we terug naar het Forest Rest House.

Tegen die tijd is het al donker en zijn de jungle geluiden overheersend geworden. Boven thee vertelt onze gids ons dat er veel wilde dieren zoals zwijnen, hyena's, stekelvarkens, herten en jakhals hier zijn en dat ze vaak rond het strand zwerven. De sterrenhemel, het gekraak van golven en de geluiden uit de bossen creëren een magisch gevoel en we genieten van de rust. Na een vroeg diner gaan we naar bed. Maar slaap komt niet gemakkelijk op deze ongewone plaats. We kunnen het paar honden horen dat door de wachter wordt vastgehouden en de hele nacht af en toe met tussenpozen blaffen.

We verlaten Ekakula bij zonsopgang, vanwege het getij. Het is donker en koud buiten en onze gids leidt ons naar de steiger met een zaklantaarn. We stappen in de boot en het gedreun van de motor onderbreekt de stilte rondom ons. Al snel zijn we weg van de kust en het zachte zwaaien van de boot maakt me slaperig. Maar het ochtendgloren en de zonsopgang op de riviercruise wil ik niet missen. Sommige hete thee is welkom en onze bootsman is vriendelijk.

In Bhitarkanika National Park (Foto door Alaina Browne)

Bij het bereiken van Gupti drie uur later, hebben we een snelle wasbeurt, gevolgd door een ontbijt. Nogmaals, we gaan naar de boot om onze verkenningstocht te beginnen naar een ander deel van Bhitarkanika - de kreken en bossen. Onze route voert ons door dicht bos en het groen overweldigt ons. Hier heeft zelfs het water een groene tint en de reflectie van de bomen op het stilstaande water voegt meer diepte toe aan de rivier. We zien meer krokodillen, monitors, otters, een verscheidenheid aan vogels en verschillende kuddes herten.

De Bhitarkanika Forest Block, dat een 31/2 km lang natuurpad heeft, duurt iets meer dan een uur om te overbruggen. Het is een mooie wandeling tussen diepe bossen, weiden, lotusvijvers, ruïnes van de jachttoren van een koning en vervallen tempels. We zien apen, mangoesten, herten, zwijnen en sommige monitoren. Onze gids houdt ons bezig met verhalen over de voorouders van de huidige koninklijke familie, die overigens van groot belang was om deze bossen te beschermen.

Na de lunch nemen we een rondvaart over de kreken en bezoeken we ook de reigerij in Bagagahan. Dit stukje bos is het leefgebied van zowel verblijfs- als trekvogels. Een klein pad leidt naar een uitkijktoren die een fantastisch uitzicht op de bossen biedt, en van daaruit lijken de bomen letterlijk bedekt met vogels. Terwijl we langs de kreken bewegen, zien we verschillende soorten ijsvogels met werkelijk verbazingwekkende kleuren. Ook opvallend zijn de wilde vruchten, vooral de zogenaamde watermango's, die bij apen een favoriet lijken te zijn. Onze riviercruise eindigt met de zonsondergang en we laten het anker vallen in Dangmal voor de nacht.

Dangmal is vrij levendig met leven. Toeristen, personeel van het Forest Department en bouwvakkers bij de steiger maken de plaats nogal druk. Omdat het zich echter in het bos bevindt, voelt het nog steeds als in het wild leven. De aanblik van kuddes gevlekte herten grazen rond zonder angst is heel fascinerend.

We brengen de volgende ochtend door met het verkennen van Dangmal, het interpretatiecentrum en het krokodillenkweekcentrum van de estuaria. Na een vroege lunch nemen we de boot en beginnen onze reis terug naar huis. De herinneringen aan deze ervaring, de dagen doorgebracht in schilderachtige kreken, mooie vogels en dreigende krokodillen, zullen zeker nog lang bij me blijven.

Over Bhitarkanika National Park

Gelegen aan de oostkust van Orissa in het district Kendrapara, ligt het 672 vierkante kilometer grote gebied (uitgeroepen als nationaal park in 1975) in de delta's van de Brahmani en Baitarani rivieren. Terwijl het kerngebied van 145 vierkante kilometer in 1998 werd uitgeroepen tot het Bhitarkanika-reservaat, werd het kustgedeelte in 1997 aangewezen als het Gahirmatha Marine (Wildlife) Sanctuary. Bhitarkanika werd ook in 2002 uitgeroepen tot een Ramsar-site (als een wetland van internationaal belang). Daarnaast is er een voorstel om het hele National Park-gebied aan te wijzen als biosfeerreservaat.

In Bhitarkanika National Park (Foto door Alaina Browne)

De riviersystemen van het heiligdom zijn de leefgebieden van zoutwaterkrokodillen, de grootste van alle soorten levende krokodillen. In feite was het om deze soort en de mangrovebossen te beschermen, dat het heiligdom werd gevormd. Maar liefst 63 soorten mangroves zijn hier te vinden, en het was hun aanwezigheid die dorpen in en rond Bhitarkanika de woede spaarde van veel van de gevreesde orkanen van Orissa. Veel zeldzame en medicinale planten zijn hier ook geïdentificeerd. De mangrove wetlands herbergen maar liefst 190 soorten vogels, en de hier gevonden reiger is een van de grootste in het land. Twee soorten dolfijnen, Irrawaddy en tuimelaars, zijn hier te zien. De Gahirmatha-kust in hetzelfde district heeft het onderscheid een van 's werelds grootste kolonies te zijn voor de met uitsterven bedreigde zeeschildpadden van Olive Ridley.

Een opmerkelijke bijdrage van de toenmalige koninklijke familie van Kanika was de bescherming van mangrovebossen hier, en de ruïnes in de Bhitarkanika Forest Block geeft aan dat het een recreatieve plek voor hen was. De naam Bhitarkanika zelf betekent het interieur van de Kanika Raj (bhitar wordt vertaald als 'binnenkant'). Omdat het Kanika-koninkrijk dicht bij de haven van Dhamara lag, was het een belangrijke handelsroute.

Het geplande biosfeerreservaat vecht momenteel onder de menselijke bevolking - ongeveer negen lakh-mensen leven in de 900 dorpen en gehuchten rond het reservaat (ongeveer 400 van deze dorpen bevinden zich in het heiligdomgebied zelf). Bovendien laten garnalenkwekerijen rond de kreken afvalwater in de riviersystemen vrijkomen, waardoor de groei van mangroven en waterdieren nadelig wordt beïnvloed. Het enorme aantal dieren zet ook de mangroves onder druk. Tegenwoordig worden er pogingen ondernomen om de bevolking bewust te maken van de problemen en hen alternatieve levensonderhoudsmogelijkheden te bieden, zoals ecotoerisme.

Snelle feiten

Staat: Orissa

Locatie: aan de oostkust van Orissa, in het district Kendrapara, in de monding van de rivier Brahmani, Baitarani, Dhamara en Mahanadi

Afstanden: Rajnagar is 130 km NO van Bhubaneswar, 100 km NO van Cuttack Route van Bhubaneswar naar Chandbali NH5 naar Bhadrak via Cuttack, Jagatpur en Chandikhol; rijksweg naar Chandbali via Khakihat

Route van Bhubaneswar naar Rajnagar NH5 naar Chandikhol via Cuttack en Jagatpur; NH5A tot Kendrapara; districtsweg naar Rajnagar via Pattamundai Route van Kolkata naar Chandbali NH6 naar Kharagpur via Panskura, NH60 naar Baleshwar via Jaleshwar; NH5 tot Bhadrak; rijksweg naar Chandbali via Khakihat

Wanneer moet u: de zomers zijn heet en zwoel en moessons zijn modderig. De periode tussen nov en febr is het beste voor bezoeken. Men kan ook tijdens oktober reizen, tenzij er slecht weer is door door de regen veroorzaakte regens of cyclonen

Ga daar voor; Krokodillen, zeeschildpadden, mangrovebossen

Over de auteur

Sarojini Nayak is een onafhankelijke journalist, schrijver, columnist uit Bhubaneswar. Haar interesses bestrijken een breed scala van gebieden, waaronder kunst, cultuur, milieu, ontwikkeling en vrouwen.